Het doel van Kostas

Het doel van Kostas

Na maanden van stevige training stond Constantijn afgelopen weekend aan de start van  de Utrecht Halve Marathon en maakte alle verwachtingen waar.

orig-UMXB2828

Hoe het allemaal begon

Drie jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen. Mede door mijn drukke bestaan als ondernemer was dit voor mij de ideale oplossing om fit te blijven. Op een verjaardag kwam de halve marathon van Amsterdam ter sprake. Een kennis wilde voor z’n 65ste verjaardag deze afstand overwinnen. Een, voor mij, indrukwekkende afstand van 21 kilometer en 100 meter. Een afstand die ik nog nooit gelopen had.

Overmoedig als ik was zou ik wel “even” meelopen, immers liep ik toch al regelmatig? Zonder schema en met enkel wat tips van vrienden ging ik deze uitdaging aan. Met een tijd van 02:08:04 kwam ik gesloopt over de finish.

Hier heb ik, net als ongetwijfeld vele lotgenoten, het bekende “hardloopvirus” opgelopen.

Eerste halve marathon
De finishpositie van mijn eerste halve marathon.

Dominique “de coach” Pankow

Ondanks dat mijn eindtijden steeds beter werden (laatste PR op de 21,1K was 01:50:27) ontbrak het nog aan structuur in mijn trainingen. Op mijn werk leerde ik in 2015 Dominique Pankow kennen, een jonge enthousiaste en ervaren (ultra/trail)loper. Dominique ontwikkelde in 2015 zijn plannen voor RYN coaching. RYN staat voor Running, Yoga and Nutrition. Een door Dominique gehanteerde filosofie om naast z’n drukke bestaan toch te kunnen presteren op het sportieve vlak. Luisterend naar mijn ambities om eens op een halve marathon onder de 01:45:00 te lopen stelde Dominique voor om 12 weken lang zijn programma te volgen, met als doel de halve marathon van Utrecht op 20 maart 2016.

Het schema

Na een analyse van mijn loopprestatie en weekindeling is de coach aan de slag gegaan om zo een passend schema op te stellen. Naast het hardlopen doe ik 1x keer in de week met vrienden aan CrossFit. Waar het schema op werd in gepast.

Bij de presentatie van het schema moest ik eerst wel even slikken! 3x in de week een loopsessie met daarbij de benodigde Yoga en core stability oefeningen. De Yoga oefeningen zorgen voor een betere mobiliteit en dat de kans op blessures vermindert. Ook heeft hij gekeken naar mijn looptechniek en tips gegeven hoe ik dit kan verbeteren. Verder gaf de coach ook handige en praktische voeding tips naar de aanloop en tijdens een wedstrijd.

De wedstrijd

De dag was aangebroken, de halve marathon van Utrecht begon om 12:15. Ons dochtertje (3 jaar) werd al vroeg wakker. Met een gezonde spanning begon ik aan het weekend ritueel. Mijn dochtertje heb ik bij d’r oma afgezet om vervolgens met een loopmaatje naar Utrecht CS te gaan. Aangekomen op de Science Park Utrecht hebben we Dominique opgezocht om zo bij de sporthal Olympos om te kleden. Dominique ging al een stuk warm lopen waar wij nog even van de warmte van de sporthal genoten ☺. Na het binnenwerken van een banaan en een laatste slok sportdrank, gingen we met z’n drieën in een rustige looptempo richting de startvakken.

Het doel

Het moment was aangebroken, tijd om de 12 weken training om te zetten in een positief resultaat.

orig-UMAC2063

Iets later dan de geplande starttijd luidde op het Science Park van Utrecht het startsignaal voor zowel de halve als de hele marathon. Met een focus op een gemiddelde van 04:58min/km ging ik van start. De eerste drinkpost was bij de 5K, waar ik een watertje meenam. Na ongeveer 9K heb ik een gelletje naar binnen gewerkt. Met een tijd van onder de 49min liep ik over het 10K punt en liep ik iets voor op schema. De vraag was dan ook of ik dit tempo van 04:53min/km kon vasthouden, om zo voldoende reserve op te bouwen om onder een gemiddelde van 04:58 te blijven/komen. Bij de 2e drinkpost (12K) had ik de eerste 8 kostbare seconden ingeleverd met nog ruim 9K te gaan.

De volgende 2 km kon het ik enigszins herstellen maar bij de 15K/16K werd het weer zwaar (verlies van 10s/km). Bij de 15K nam ik m’n 2de gel.

Het werd uiteindelijk een strijd tussen verlies en herstel. Aangekomen bij de 20K hoorde ik mijn coach ons toejuichen! Dominique was namelijk al gefinisht en omgekleed. Met nog 1K te gaan liep de coach met ons mee om het doel te halen. Met een tijd van 01:44:48 had ik mijn PR binnen. Een verbetering van 5 minuten en 15 seconden!

Kostas Grunder

 

Comments

comments

Reageren is niet mogelijk.